- 1404/06/24 - 08:40
- زمان مطالعه : 7 دقیقه
- /ZyM
خبرگزاری ایسنا - پایگاه خبری موج رسا
بازتاب خبرهای دانشگاه علوم پزشکی زنجان در رسانههای بر خط- 24 شهریور
خبرگزاری ایسنا
دلایل و راهکارهای اضطراب جدایی کودکان در آستانه ورود به دبستان
ایسنا/زنجان یک روانشناس با بیان اینکه هرگونه تغییری در روال معمول زندگی، هرچند مثبت و خوشایند باشد، موجب اضطراب و دلهره است، گفت: ورود به دبستان، یک تغییر مثبت در زندگی کودکان است ولی از آنجایی که مهارتهای مقابلهای در این سن، کمتر است، اضطراب ناشی از این تغییر میتواند نسبتا شدید باشد.
ندا قاسمی در گفتوگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به وابستگی عمیق کودکان به محیط خانه، اظهار کرد: کودک شش سال اول زندگی خود را در دژ امن خانواده سپری کرده است. جایی که همه چیز برای او آشنا، قابل پیشبینی و همراه با حمایت بیقید و شرط والدین بوده است. حالا او باید این محیط امن را ترک کند و به دنیای ناشناخته مدرسه قدم بگذارد. این تغییر، حتی اگر مثبت باشد، به طور طبیعی اضطرابآور است.
وی، جدایی از والدین، قوانین ساختاریافته، لباس فرم و فضای فیزیکی ناآشنا را از جمله عوامل اضطرابزای محیط مدرسه عنوان کرد و افزود: برای کودکانی که تجربه پیشدبستانی نداشتهاند، ورود به دبستان، اولین جدایی طولانیمدت از والدین است. قرار گرفتن در محیطی با قوانین رسمی و ساعات مشخص با لباس فرم که نماد هویت جدید و متفاوت از زندگی روزمره است در یک فضای فیزیکی ناشناخته شامل کلاسها، حیاط، سرویس بهداشتی و سایر فضاهای ناآشنا، همه و همه میتواند عاملی برای ایجاد اضطراب در کودکان در بدو ورود به دبستان باشد.
این روانشناس خاطرنشان کرد: برخی کودکان به سرعت با محیط جدید سازگار میشوند و شبکه حمایتی از دوستان و معلمان تشکیل میدهند، اما برخی دیگر در ایجاد این ارتباطات مشکل دارند که منجر به تداوم اضطراب میشود.
وی به بیان راهکارهای عملی برای کاهش اضطراب کلاس اولیها پرداخت و گفت: یکی از این راهکارها، آمادهسازی کودک پیش از مدرسه است. بدین ترتیب که با بازدید از مدرسه و نشان دادن فضاهای مختلف و معرفی معلم و همچنین صحبت صادقانه و گفتوگو درباره مزایای مدرسه و مهارتهای جدیدی که کسب خواهد کرد و همین طور با بازی نقش و شبیهسازی محیط مدرسه در خانه میتوان به کاهش اضطراب کودک کمک کرد.
او به عادیسازی و ایجاد انتظارات واقعبینانه در کودک به عنوان دومین راهکار برای کاهش اضطراب اشاره کرد و افزود: توضیح قوانین مدرسه به زبان کودکانه و بدون ایجاد ترس، بیان احتمالات و صحبت درباره اتفاقات ممکن (زمین خوردن، فراموشی وسایل) و راهحلهای آنها و تعریف خاطرات مثبت و استفاده از تجربیات مثبت والدین از دوران مدرسه میتواند در کم کردن دلهره کودک در بدو ورود به دبستان موثر باشد.
قاسمی به والدین توصیه کرد که کودکان خود را در فرآیند آمادهسازی برای ورود به مدرسه، مشارکت دهند و اظهار کرد: خرید مشارکتی لوازم مدرسه و وسایل شخصی مثل کیف و کفش و دادن حق انتخاب به کودک برای ایجاد احساس مالکیت، در کاهش اضطراب کودکان و افزایش اشتیاق آنان برای رفتن به مدرسه تاثیرگذار است.
این روانشناس با اشاره به نقش حیاتی والدین در مدیریت اضطراب، گفت: والدین باید بتوانند اضطراب خود را مدیریت کنند، زیرا کودکان به طور مستقیم اضطراب والدین را دریافت میکنند. نکته دیگر این است که پذیرش بیقید و شرط کودک و ایجاد احساس امنیت عاطفی، پایه اصلی کاهش اضطراب میباشد.
وی اظهار کرد: اگر پس از یک ماه، علائم شدیدی مانند دردهای جسمی مداوم، اختلالات خواب، امتناع مطلق از مدرسه یا افت عملکرد مشاهده شد، باید به روانشناس کودک مراجعه کرد. این علائم نشاندهنده اضطراب بیمارگونه است که نیاز به مداخله تخصصی دارد.
قاسمی خطاب به والدین گفت: یادمان باشد مدرسه گذرگاه است، نه مقصد. هدف نهایی ما نه فقط موفقیت تحصیلی، بلکه پرورش کودکانی شاد و با مهارتهای زندگی است.
24 شهریور 1404
کد خبر 1404062413914:
https://www.isna.ir/news/1404062413914/
خبرگزاری ایسنا
یک مددکار اجتماعی تاکید کرد:
حمایت از نوجوانان تضمینی برای آیندهای سالمتر و جامعهای قدرتمندتر
ایسنا/زنجان یک مددکار اجتماعی بر ضرورت آگاهیبخشی جامعه درباره اهمیت حمایت از نوجوانان آسیبپذیر تاکید و تصریح کرد: سرمایهگذاری در پیشگیری از آسیبها و حمایت از این گروه، تضمینی برای آیندهای سالمتر و جامعهای قدرتمندتر است که باید همه در آن سهیم باشیم.
مریم اسدی، در گفتوگو با ایسنا، بر اهمیت شناسایی به موقع نوجوانان در معرض خطر و حمایتهای مستمر برای پیشگیری از آسیبهای روانی، اجتماعی و رفتاری آنها تاکید و تصریح کرد: نقش مددکاران اجتماعی در توانمندسازی این گروه آسیبپذیر حیاتی است. از اینرو خواستار همکاری گسترده خانوادهها، مدارس و نهادهای حمایتی برای حفظ سلامت روانی نوجوانان هستیم.
وی با اشاره به برخی از ویژگیهای حساس دوران نوجوانی، گفت: در این دوره نوجوانان ممکن است با مشکلاتی نظیر اضطراب، افسردگی، اعتیاد، افت تحصیلی و رفتارهای انحرافی مواجه شوند. مددکاران اجتماعی با رصد دقیق رفتار و شرایط، نوجوانان نیازمند حمایت را شناسایی و از طریق ارتباط مؤثر، خدمات تخصصی ارائه میدهند.
این مددکار اجتماعی افزود: حمایتهای روانی، مشاوره فردی و گروهی، آموزش مهارتهای زندگی و توانمندسازی نوجوانان همراه با تعامل سازنده با خانواده و مدرسه، از جمله اقدامات مؤثر مددکاران اجتماعی در محافظت از نوجوانان در برابر آسیبها است.
اسدی تأکید کرد: موفقیت در این حوزه مستلزم همکاری مستمر خانوادهها، معلمان، نهادهای آموزشی و سازمانهای حمایتی است تا فضایی امن و حمایتگر فراهم شود و نوجوانان مهارتهای مقابلهای لازم را کسب کنند.
او همچنین یادآور شد مددکاران اجتماعی نقش مهمی نه تنها در شناسایی بلکه به عنوان پشتیبانان اصلی سلامت روان و اجتماعی نوجوانان در معرض خطر دارند و تقویت این حوزه، گامی مهم در تأمین امنیت و سلامت آینده جامعه است.
24 شهریور 1404
کد خبر 1404062413922:
https://www.isna.ir/news/1404062413922/
پایگاه خبری موج رسا
رئیس اورژانس و فوریتهای پزشکی زنجان:
انفجار گاز در زنجان ۵ مصدوم برجای گذاشت
رئیس اورژانس پیشبیمارستانی و فوریتهای پزشکی زنجان از جزئیات جدید حادثه انفجار گاز در منطقه اسلامآباد خبر داد و گفت: این حادثه پنج مصدوم بر جای گذاشت.
ابراهیم خسروشاهی در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «موجرسا»؛ اظهار کرد: حادثه انفجار گاز که صبح امروز در یک واحد دو طبقه مسکونی در منطقه اسلامآباد زنجان رخ داد، منجر به مصدومیت پنج نفر شد.
وی افزود: در این حادثه یک مرد ۴۴ ساله و یک زن ۳۳ ساله دچار آسیب شدند که عامل اصلی مصدومیت آنها سوختگی و سقوط از ارتفاع ناشی از شدت انفجار بود. در اثر این حادثه، افراد حاضر در خانه بر اثر موج انفجار که در طبقه دوم رخ داده بود به بیرون از ساختمان پرتاب شدند.
رئیس اورژانس پیشبیمارستانی و فوریتهای پزشکی زنجان با اشاره به وضعیت امدادرسانی گفت: همه مصدومان بلافاصله پس از وقوع انفجار توسط نیروهای اورژانس در محل تحت اقدامات اولیه قرار گرفتند و سپس به بیمارستان منتقل شدند تا تحت درمانهای تخصصی قرار گیرند.
وی ادامه داد: خوشبختانه سه کودک هشت، ۹ و ۱۴ ساله که در طبقه پایین این منزل حضور داشتند، آسیب جدی ندیدند و به سرعت به مکان امن انتقال داده شدند و حال عمومی آنها مشکلی نداشت و انتقال به بیمارستان خودداری کردند.
خسروشاهی با بیان اینکه عملیات امداد و نجات با سرعت و هماهنگی انجام شد، تصریح کرد: در این حادثه دو کد آمبولانس، یک خودروی فرماندهی اورژانس و ۶ نفر از تکنسینهای اورژانس به صورت همزمان در محل حضور یافتند و اقدامات لازم برای نجات و انتقال مصدومان انجام گرفت.
گفتنی است بررسیهای اولیه نشان میدهد که علت اصلی حادثه، نشت گاز شهری و انفجار ناشی از آن بوده است. هماکنون تیمهای تخصصی آتشنشانی و اورژانس در حال بررسی دقیقتر شرایط و ارزیابی خسارتهای احتمالی هستند.
24 شهریور 1404
شناسه خبر : ۴۷۹۸۴
https://mojerasa.ir/khabar/47984/
نظر دهید